Izadora Weiss - choreograf

Absolwentka Szkoły Baletowej w Warszawie i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina. Dwukrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. Zrealizowała choreografię do trzydziestu spektakli operowych. Były one prezentowane na najważniejszych scenach krajowych oraz w USA, Francji, Irlandii, Niemczech, Luksemburgu, Holandii i Finlandii. Przełomowym autorskim spektaklem w jej dorobku stał się Pierwszy Koncert skrzypcowy Krzysztofa Pendereckiego z jej librettem. Po tej realizacji Jiri Kylian zaprosił ją do Nederlands Dance Theater, by odbyła u niego staż choreograficzny. Wielokrotny pobyt w zespole jednego z największych choreografów naszych czasów dał jej szansę doskonalenia swojego warsztatu u jego boku oraz takich twórców jak Hans van Manen, Ohad Naharin i Paul Lightfoot.

W ramach festiwalu Malta 2000 przygotowała spektakl Cztery pory roku Vivaldiego. Jest założycielką i dyrektorem artystycznym Bałtyckiego Teatru Tańca. W ciągu ośmiu lat zrealizowała w nim piętnaście autorskich spektakli między innymi Romeo i Julia, balet oparty na dramacie Szekspira do muzyki ułożonej z wybranych przez nią dzieł różnych kompozytorów. Spektakl ten otrzymał wiele prestiżowych nagród, a przez publiczność warszawską przyjęty został stojącą owacją w Teatrze Narodowym. Izadorę Weiss uhonorowano Pomorską Nagrodą Artystyczną za 2009 rok. W Warszawskiej Operze Kameralnej wyreżyserowała światową premierę tryptyku Haendla Tre Donne Tre Destini z Olgą Pasiecznik w roli głównej. „Rzeczpospolita” uznała tę realizację za jedno z dwóch najważniejszych wydarzeń tego roku teatru muzycznego w Polsce. W 2011 Izadora Weiss zaprezentowała ze swoim zespołem na scenie Teatru Narodowego w Warszawie Święto wiosny Igora Strawińskiego w jej choreografii. Po obejrzeniu tej premiery Jiri Kylian zgodził się przekazać BTT swoje choreografie i połączyć je w jednym wieczorze z najnowszym spektaklem Izadory Weiss Windows do muzyki Mozarta, Marais i Bacha, oraz napisanej specjalnie dla niej przez Leszka Możdżera.

Kolejne premiery Izadory Weiss i jej międzynarodowego już zespołu to Cool Fire, Śmierć i dziewczyna a następnie Sen Nocy Letniej według Szekspira z muzyką Gorana Bregovicia. Ta realizacja otrzymała tytuł spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss została odznaczona medalem Ministra Kultury „Gloria Artis” oraz nagrodą im. Kiepury jako najlepszy choreograf roku. Spektakl został przyjęty stojącymi owacjami i zaproszeniami na festiwale zagraniczne, a entuzjastyczne recenzje ukazały się również w mediach brytyjskich, gdzie uznano go za najlepszą premierę teatru tańca na świecie w roku 2013.

Kolejny projekt Izadory Weiss i BTT to Niderlandy. Składał się on z dwóch wieczorów, nad którymi zespół pracował przez cały rok. Dwa spektakle Fun i Light Izadory Weiss inspirowane malarstwem holenderskim wchodziły w skład pierwszego wieczoru. Drugi to „Sarabanda” i „Falling Angels” - dwie kolejne choreografie przekazane BTT przez Jiriego Kyliana pod jego osobistym nadzorem, oraz Body Master Izadory Weiss. Projekt Niderlandy nagrodzono tytułem najlepszego spektaklu roku w Gdańsku, a Izadora Weiss po raz drugi została uhonorowana nagrodą im. Kiepury dla najlepszego choreografa w Polsce. W 2015 roku odbyły się premiery Burzy według Szekspira oraz Fedry według Racine'a. Obie te choreografie powstały do muzyki Gustawa Mahlera. Ten drugi spektakl był prezentowany w londyńskim teatrze The Place i wzbudził tam zachwyt oraz tytuł największego w Londynie tanecznego wydarzenia miesiąca.

Ostatnią premierą Bałtyckiego Teatru Tańca w Gdańsku był spektakl Izadory Weiss „Tristan & Izolda” do wybranych przez choreografkę kompozycji Krzysztofa Pendereckiego. Ten spektakl został zaprezentowany w Petersburgu na „Diaghilev International Festival of Arts”, gdzie BTT zaproszono z kilkoma innymi choreografiami Izadory Weiss. Ten projekt był realizowany już pod nową nazwą zespołu Biały Teatr Tańca przy wsparciu Stowarzyszenia Ludwiga van Beethovena oraz Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego.

W 2017 Izadora Weiss zrealizowała premierę Darkness w Polskim Balecie Narodowym na zaproszenie dyrektora Krzysztofa Pastora. Ten dwuczęściowy autorski spektakl przywołuje temat przemocy wobec kobiet i został uznany przez krytyków miesięcznika „Teatr” za najlepszą choreografię sezonu 2016/17. Izadora Weiss poświęciła się budowaniu stałego zespołu Białego Teatru Tańca w Warszawie.W Teatrze Polskim Andrzeja Seweryna zespół przygotował premierę „Eros Thanatos” w choreografii Izadory Weiss zainspirowanej malarstwem Jacka Malczewskiego i muzyką Karola Szymanowskiego. To był początek działalności BTT w Warszawie, gdzie zespół, finansowany przez Departament Kultury Samorządu Warszawy, stał się na rok 2018 rezydentem teatru „Komedia” Na tej gościnnej scenie co tydzień prezentowane są spektakle BTT takie jak Eros Thanatos, Fedra, Cool Fire, Light, Śmierć i Dziewczyna i wreszcie najnowsza premiera Eurydyka w piekle do muzyki Karola Szymanowskiego, Eugene Ysaye'a i Dymitra Szostakowicza. Ten projekt zrealizowany został w koprodukcji z Operą Narodową i sfinansowany z Funduszu Promocji Twórczości MKiDN. Do swoich ostatnich dzieł choreograficznych Izadora Weiss zaprojektowała dekoracje i kostiumy, tak jak do spektakli operowych, w których uczestniczy zespół BTT w jej choreografiach.